Program studiów
Program podzielony jest na 9 modułów tematycznych, w każdym 20 godzin zajęć dydaktycznych (wykłady, warsztaty kameralne i terenowe) + konsultacje + projekt końcowy.
1. Komunikacja interpersonalna i kreowanie warsztatu edukatora:
- Mój pomysł na edukację
- Wystąpienia publiczne
- Emisja głosu
- Komunikacja interpersonalna
2. Metody kształcenia i wychowania różnych grup odbiorców edukacji:
- Podstawy neurodydaktyki
- Procesy grupowe
- Proces kształcenia w różnych grupach wiekowych
- Praca z osobami niepełnosprawnymi
3. Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju:
- Zrównoważona gospodarka leśna - praca leśnika
- Edukacyjne walory łowiectwa
- Pożytki leśne w edukacji i rękodziele
- Podstawy etnobotaniki
4. Podstawy prawa i bezpieczeństwa w działalności edukacyjnej:
- Aspekty formalno-prawne edukacji
- Pierwsza pomoc
- Organizacja zajęć na terenach chronionych
- Rośliny jadalne i trujące
5. Kształtowanie infrastruktury edukacyjnej:
- Dynamika Ekspozycji – wystawy przyrodnicze, ścieżki edukacyjne
- Muzeum Gleb. Gleby w edukacji leśnej
- Infrastruktura edukacyjna i rekreacyjna w lasach w Polsce i na świecie
- Pomoce dydaktyczne w edukacji
6. Nowoczesne formy i metody w edukacji:
- Storytelling – sztuka opowiadania historii
- Gry w edukacji przyrodniczej
- Media społecznościowe
- Wolontariat w działaniach edukacyjnych
7. Kierunki rozwoju edukacji i wykorzystanie różnych obiektów w edukacji przyrodniczo-leśnej:
- Obiekty edukacyjne w Lasach Państwowych
- Edukacja przyrodnicza w parkach narodowych i na obszarach przyrodniczo cennych
- Edukacja przyrodnicza realizowana przez NGO-sy
- Obiekty edukacyjne w Europie
8. Edukacja plenerowa:
- Zajęcia terenowe promujące idee zrównoważonego rozwoju
- Pedagogika przeżyć
- Ścieżki przyrodnicze – dobre i złe praktyki
- Eksperymenty, gry, zabawy i rajdy terenowe
9. Kompendium edukatora - fauna i flora:
- Zajęcia z rozpoznawania wybranych gatunków polskiej fauny
- Rozpoznawanie pędów nieulistnionych drzew i krzewów
- Flora wiosennych lasów